سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چرا آقای نماینده؟

مدتی است که برخی افراد در سمت های مختلف کشور داغ دل حصر شدگان در منزلشان را تازه می کنند و با دفاع از این افراد ، جایگاه خودشان را نیز در بین مردم انقلابی و با بصیرت ایران اسلامی از دست می دهند. از جمله این افراد آقای مطهری است که به عنوان نماینده محترم مردم در مجلس شورای اسلامی حضور دارد.

آقای مطهری در ماه های اخیر چندین بار موضوع حصر سران فتنه را در فضای عمومی مجلس مطرح کرده و به دنبال مطرح کردن و عمومی کردن رفع حصر شده اند. چند روز پیش هم این موضوع را به سخنرانی قبل از دستور خود کشاندند و جو عمومی مجلس را بهم زدند به طوری که اکثر رسانه های غربی این ماجرا را با آب و تاب بیشتری منعکس کردند.

حرف های آقای مطهری و عملکرد و نوع برخورد مجلس نشینان از چند جهت قابل تامل است:

1-       جناب آقای مطهری و سایر نمایندگان محترم در مجلس به عنوان نماینده و وکیل عموم مردم در مجلس حضور دارند و انتظار مردم این است که حداقل این نمایندگان محترم قانون را خوب بشناسند و مطابق آن حرکت کنند و هر جا بی قانونی و خروج از قانون دیدند ، تذکر دهند و با اختیاراتی که دارند جلو بی قانونی را بگیرند.

2-      موضوع حصر و قانونی بودن آن که از قبل هم معلوم بود واگر کسی هم از این موضوع و قانونی بودن آن بی خبر بود ، حتما با توضیحاتی که این روزها از همه جا شنیده اند متوجه قانونی بودن آن شده اند. اما سوالی که مطرح می شود این است: آیا جناب آقای مطهری از این قانون و قانونی بودن مصوبات شورای عالی امنیت ملی که با نظر رهبری تصمیم به حصر سران فتنه گرفتند ، بی خبر بود و تازه خبردار شده؟ اگر تازه خبر دار شده که جای تاسف دارد به اینکه نماینده مجلس ما که در مرکز قانون گذاری کشور است از این قانون بی خبر بوده است ! ولی اگر با خبر بوده و به فرض ، این موضوع بی قانونی بوده و خارج از قانون عمل شده و آقای مطهری و هم سویانشان از این موضوع با خبر بوده اند، چرا تا حالا سکوت کرده بودند؟ آیا این موضوع تازه بوده و تازه اتفاق افتاده است ؟ یا آقایان تازه به یادشان افتاده که افرادی به خاطر خیانت به کشور و مملکتشان در حصر خانگی به سر می برند؟ آیا این موضوع تازه غیر قانونی شده؟ و در چند سال گذشته قانونی بوده است؟

3-      حرکت جناب آقای مطهری به عنوان نماینده مجلس و تکرار و سماجت ایشان در طرح این موضوع و کشاندن آن به جو عمومی مردم اصلا خوب نبوده و ایشان هم باید به این مساله اذعان داشته باشد که فنته گر و حامیان آن باید مجازات شوند و این رافت اسلامی ایرانی بود که آنها را فقط حصر کرده و الا باید منتظر مجازات های سنگین تری می بودند. البته باید گفت که حرکت سایر نمایندگان نیز جالب نبود و بر خلاف فرمایشات رهبری خطاب به نمایندگان مجلس بود. نمایندگان مجلس منتخبان مردم ایران هستند، مردمی که با فرهنگ و با ادب هستند و تحمل شنیدن حرف مخالف را دارند اما زیر بار ظلم و بی عدالتی نمی روند.

4-      همه مردم و به خصوص نمایندگان محترم مجلس به خوبی از اوضاع اقتصادی و مشکلات مردم خبر دارند، انتظار مردم از تک تک نمایندگان این است که به حل مسائل و مشکلات مردم رسیدگی کنند ، راه کارهای اقتصاد مقاومتی که رهبر عزیزمان بارها و بارها آن را گوشزد کرده اند ، بررسی کنند و راهی برای خنثی کردن تحریم های ظالمانه بیابند تا مردم بتوانند با خیال راحت و امنیت زندگی کنند. چند سال پیش به یکی از نمایندگان مجلس اعتراض کردیم که چرا شما در جلسات مجلس شرکت نمی کنید و یا کمتر شرکت می کنید و در عوض مشغول نوشتن کتاب هستید؟ این نماینده محترم ناراحت شدند که چرا ما به کتاب نوشتن ایشان اعتراض می کنیم؟ غافل از این که ما متذکر وظیفه اصلی ایشان بودیم که نمایندگی مردم شهر ما بودند، حال جناب آقای مطهری و سایر نمایندگان محترم باید متوجه وظایف اصلی نمایندگی خود باشند و آن را به خوبی عمل کنند. دفاع از تعدادی فتنه گران و سران فتنه از وظایف یک نماینده مجلس نیست. رسیدگی به این موضوع را باید به اهلش بسپاریم و مطیع امر رهبر باشیم. آقای نماینده چرا به وظیفه قانونی خود عمل نمی کنید؟؟؟

 




تاریخ : جمعه 94/3/29 | 12:14 عصر | نویسنده : سلمان بصیر | نظر

چرا چادر مشکی ؟ 

در روان شناسی رنگ ها می خوانیم که « سیاه نمایان گر مرز مطلق است . »ª

 

لذا آن کسی که سیاه می پوشد، می خواهر نشان دهد که مرزی را ایجاد کرده است .

 

 

 

ª ماکس لوشر ، روان شناس رنگها ، ترجمه ویدا ابی زاده

اما این که مرزی برای چیست ، در موقیقت های مختلف ممکن است متفاوت باشد . گاه لباس سیاه را در ماتم و عزامی پوشند ، برای آنکه نشان دهند بین آنها و عزیزشان فاصله افتاده و مرز زندگی آنها را از هم جدا کرده است و یا برای آن که نشان دهند که درحریم خانه و خانواده آنها حادثه ای رخ داده است که انجام برخی از کارهای معمولی که سایر خانواده ها انجام می دهند برای آنها میسر نیست .اما گاهی هم سیاه می پوشند نه برای عزا و ماتم ، بلکه برای مشخص کردن مرزها و حریم های اجتماعی ، و حجاب یک خانم مسلمان با چادر مشکی از این دسته است .وقتی خانمی چادر مشکی به سر می کند و با وقار و متانت تمام ، قدم به عرصه اجتماع می گذارد با این نحوه پوشش می خواهد نشان دهد که هر کسی حق ندارد به این حریم پاک ، مقدس و خصوصی وارد شود .این حریم حریم حرمت ، حیا و احترام است . نه جای هرزگی ، آلودگی و هوس بازی . در واقع او با حجاب مشکی و چادر مشکی بین خود و مردان نا محرم مرزی عاقلانه ایجاد می کند . او با این سیاهی ظاهری امّا ریشه دار در درون خود می خواهد نگاه تیز و برنده هرزگی و ابتذال را بشکند و نگذارد در حریم عفاف پاکی و نجابت او نامحرمی وارد شود و حرمت او را از بین ببرد .لذا چادر مشکی به منزله حرمت و احترام است . مرز ادب ، کرامت ، حیا و عفّت است . مرز آداب است و نشان می دهد که در این محدوده باید حریم را نگه داشت و به صاحب حرم با دیده احترام و ادب نگریست .از نظر روانی نیز وقتی انسان پارچه را می بیند دیگر رغبتی به نگاه کردن پیدا نمی کند و خود به خود نظر را بر می گرداند . نگاه به رنگهای روشن ، چشم را باز و رغبت مشاهده و تمرکز بر دیدن را چند برابر می کند .به عبارت دیگر از دیدگاه دیگر روان شناسی رنگ ها با نگاه به رنگهای تیره بویژه رنگ که بی رنگی مطلق است تقریباً تمام رغبت ها را از بین می برد.بنابراین باید به روان شناسی و جامع نگری زن ایرانی آفرین گفت که برای حفظ حرمت ، عفّت و پاکی خود و همچنین پاسداری از مرزهای خویش و جامعه خویش و برای سالم سازی محیط اجتماعی خود ، بهترین حجاب یعنی چادر و مناسب ترین رنگ یعنی مشکی را انتخاب کرده است .زنان و دختران نجیب ایرانی برای حفظ حرمت و احترام خود و برای سالم سازی محیط اجتماعی خویش و برای دور نگه داشتن خود و جامعه از الودگی ها ، وقتی که از خانه بیرون می آیند چادر مشکی بر سر می کنند . و پس از انجام کارهای روزمره و ضروری خود با قلبی ارام و فکری ازاد و سالم وقتی که به خانه بر می گردند . یا در محیطی که از نگاههای مشکوک و آلوده به دور است قرار می گیرد چادر مشکی را از سر بر می دارند و در حدود مرزها و مملکت خویش با پوشش بهترین لباس ها و با جذاب ترین رنگها ، طراوت ، زیبایی ، گرمی و شادابی خود را برای اهل خانه ، برای همسر و همدم و مونس خویش به نمایش می گذارند و به محیط خانه صمیمیت ، صفا و آرامش م یبخشند و به شریک زندگی خود و یا به والدین خود با کمال سر افرازی و صداقت اعلام می دارند که امانت وجودم را در صیانت صدف محکم چادر مشکی بدون دستبرد نگاههای الوده به خانه بر گردانده ام و منتظر دریافت نگاه های گرم محبت آمیز صاحبان حرم خود هستم .علم روان شناسی می گوید : « سیاه به معنای «نه» بوده و نقطه مقابل ، «بله» یعنی سفید است »ª با این نگاه باید گفت : آن کس که در برابر نا محرم سیاه می پوشد در واقع می خواهد به او «نه » بگوید . وآن کس که رنگ سفید، رنگارنگ و جذاب می پوشد راه نگاه ها را به سوی خود باز م یگذارد و در واقع خواسته یا نا خواسته خود را در معرض نگاه های هرزه و آلوده قرار می دهد و وسیل? آلودگی و انحراف خود و جامعه را فراهم می کند

ماکس لوشر متخصص در روان شناسی رنگ ها معتقد است : « سفید به صفحه خالی می ماند که داستان را باید روی آن نوشت ، ولی سیاه نقطه پایانی است که در فراسوی آن هیچ چیز وجود ندارد .»ª ªبنابراین زنیکه در برابر نامحرم و در بیرون از خانه لباس سفید و رنگارنگ می پوشد ، از ایمنی کمتری را برای برخوردار است ولی زنی که چادر مشکی می پوشد ، حداکثر ایمنی را برای خود ایجاد کرده است و نشان می دهد ک اینجا نقط? پایان نگاه های نامحرمان است و در فراسوی این پوشش جایی برای نگاه ها و نیت های نا پاک نیست .در جای دیگری در بحث روان شناسی رنگ ها می خوانیم که : «سیاه نشانگر ترک علاقه یا انصراف نهایی بوده ... و از تأثیر قوی برهر رنگی که در همان گروه ( در کنار آن ) قرار گرفته باشد برخوردار است و خصلت آن رنگ را مورد تأکید و اهمیّت قرار می دهد . »ªاز این رو کسی که چادر مشکی می پوشد ، می خواهد با رنگ سیاه چادر دائمأ جلوه و نمای خود را نفی کند و خود رااز نگاههای دیگران نگه دارد .رنگ مشکی چادر او نشان گر ترک علاقه یا انصراف نهایی است . یعنی چادر مشکی به نگاه های نا محرم می گوید هیچ جایگاهی برای نگاه شما در من وجود ندارد و من کاملأ از شما منصرف و روی گردانم و به دیگران می گوید که نگاه شما به سوی من جز ضرر برای خودتان و من حاصل دیگری ندارد .وقتی رنگ مشکی در کنار رنگ دیگری قرار می گیرد ، تأثیر آن رنگ را تقویت کرده ، خصلت آن رنگ را مورد تأکید و اهمیّت قرار می دهد . به عنوان مثال اگر لباس سیاهی در کنار یک پنجر? رنگین آویزان باشد ، هر بیننده ای را به آن سو بنگرد نگاه او به طرف پنجره جلب خواهد شد و به لباس توجهی نخواهد کرد . این امر به خاطر آن است که رنگ سیاه لباس ، خاصیت خود را نفی کرده و در عوض خاصیت رنگ پنجره را تقویت نموده است . به همین علت وقتبی خانمی چادر مشکی به سر می کند و در خیابان راه می رود ، ناظری که از دور به او و اشیاء فراوان رنگی اطراف مثل اتومبیل ها ، مغازه ها و غیره ( مانند خانمی که با لباس رنگارنگ در اجتماع حاضر شده است . ) نگاه می کند ، بی اختیار اشیاء و پوشش رنگی نظر او را به خو.د جلب کرده و در بسیاری اوقات شخص بیننده اصلأ به آن رنگ مشکی توجهی نکرده و رد می شود و بانوانی که می خواهند به بهترین نحو عفّت و پاکدامنی خود را حفظ کنند و تیر های زهر آلود نگاه غیر خودی را دفع کنند ، حجاب برتر یعنی چادر را برگزیده اند .بنابراین بهترین حجاب زنان در بیرون از خانه و در محیط اجتماع و بطور کلّی در برابر نامحرمان ، چادر مشکی است که علم روان شناسی نیز آن را تأیید می کند . باید صمیمانه از مادران خود تشکر و سپاس گذاری کنیم که به برکت تقوای الهی و نورانیت تعالیم اسلام ، این گونه زیبا ، به جا و دقیق چادر را برای حجاب خود و دختران عفیفشان برگزیده اند و در ا« زمان که هنوز علم روان شناسی به شکل امروزی خود از مادر علم متولد نشده بود با دیدی کارشناسانه و به عبارت دقیق تر با دیدی الهی ، روان شناختی و جامعه شناسانه با ما رفتار کردن را به ما آموخته اند . توجه :خدای نا کرده تحلیل های غلط و غیر علمی بعضی افراد که حجاب برتر را موجب عقب ماندگی و رنگ سیاه را موجب افسردگی می دانند ما را فریب ندهد . بدانیم اینان جز خیانت به جامعه دینی ما قصد دیگری ندارندو بدنبال آن هستند که هرزگی و بی بندوباری را در جامعه علوی و حسینی ما رواج داده و با دور کردن ما از دین ، باورها و مظاهر دینی مان اهداف شوم و استعماری خود را اجرا کنند . بدانیم که تحلیل های آنان هیچ گونه مبنای علمی ندارد و اگر ظاهر علم یبه آن می دهند تنها برای فریب دادن افراد کم تجربه در سطح جامعه است .در پایان برای چندمین بار درود و رحمت بی کران و خالصانه بر پدران و مادران خود می فرستیم که ایتن میراث گران بها را برای مابه جای گذاشتند و آفرین بر بانوانی که امروز این راه را به پیروی از سروز زنان عالم حضرت زهرا (س) ادامه می دهند و با حفاظت از خود و دخترانشان بدنبال پرورش نسلی پاک و رفتارهایی مورد رضایت پروردگار جهانیان هستند .

از آنجا که معمولاً از نوع لباس می‏توان پایگاه اجتماعی و خودآگاهی افراد، نیز ارزیابی آنها از خود را حدس زد، در مدارس سعی می‏شود کودکان از لباس و روپوش هم‏شکل استفاده کنند تا به این ترتیب فردیت‏زدایی شود و احساس فردیت (Individualise) در آنان کم گردد. یونیفرمها مثل لباس خلبانان، غوّاصان، آتش‏نشان‏ها و رانندگان علاوه بر اینکه افراد را در برابر صدمات و آسیب‏ها حفظ می‏کند، عامل شناسایی است، زیرا هویت افراد را فاش می‏سازد.

در اسلام در موسم حج، افراد از لباس هم‏شکل احرام استفاده می‏کنند که نشانه ترک دلبستگی‏های دنیوی و کنار گذاشتن لباس‏های رنگارنگ است.

بر اساس آیه جلباب می‏توان گفت که چادر مشکی پوشش متحدالشکل زن مسلمان در برخورد با نامحرم و در بیرون از منزل است، تا نشانه‏ای باشد برای شناخته شدن زن مؤمن و مسلمان به پارسایی، عفت و پاکی. در واقع همان گونه که لباس متحدالشکل و یونیفرم در دیگر اصناف و اقشار، ماهیت افراد را مشخص می‏کند، جلباب و چادر مشکی معرّف شخصیت روحی و معنوی و پاکدامنی بانوان مسلمان به عنوان قشر بزرگ جامعه است. همین نکته مهم به شکل ظریفی در آیه جلباب آمده است:

«ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو (هنگام خروج از منزل) چادرهای مشکی خود را بپوشند. این کار برای اینکه (به تقوا و عفت) شناخته شوند و مورد اذیت و آزار (هوسرانان) قرار نگیرند بهتر است

 

 

سکوت پیامبر(ص) در باره رنگ مشکی پوشش زنان انصار، دلیل بر تقریر و تأیید حجاب با چادر مشکی است. علاوه بر قضیه ذکر شده، گزارش‏های تاریخی زیر نیز ادامه حجاب و پوشش چادر مشکی در قرن‏های پس از صدر اسلام در بین بانوان مسلمان را اثبات می‏کند.




تاریخ : جمعه 94/3/29 | 12:10 عصر | نویسنده : سلمان بصیر | نظر